RouterOS przydziela *dwa* IP
heby
2021-08-11 21:10:07 UTC
Cześć.

Taki problem. RouterOS 6.48.3 (najnowszy).

Ustawiłem statyczny lease na DHCP. Mam też zakres, który ma być użyty
dla stacji bez statycznych numerów.

Problem:
1) niektóre stacje dostają DWA adresy IP. Zarowno ten statyczny jak i
dynamiczny. W przypadku systemów w miarę współczesnych, oba są uzywane
(np. Ubuntu jest widoczny na 2 IP jednocześnie). "ip addr" na kliencie
raportuje dwa.

2) W przypadku niektórych systemów (starsze linuxy) wybierany jest
przypadkowy z nich, czasem z efektem "migotania" czyli raz urządzenie ma
statyczny, raz dynamiczny IP i zmienia się to podczas pracy.

3) Niektóre urządzenia biorą tylko dynamiczny lub tylko statyczny, ale
stabilnie. Np częsc kamer wzieła statyczny, częśc dynamiczny. Kamery
różnych producentów.

W tabeli na RouterOS, widzę zdublowane wpisy, czyli

MAC1 -> IP1 (statyczny)
MAC1 -> IP2 (dynamiczny)

Sprawa jest o tyle niejasna, że ciezko mówić o jakimś problemie
konfiguracji: normalnie w Quick Setup ustawiam zakred DHCP i dodaje
kilka statycznych wpisów MAC<->IP. Trudno o coś bardziej oczywistego,
nie ma zmian w interfejsach, zmiany bridgea czy vlanów. Taki golas
prosto z pudełka.

Jesli w mikrotiku usunę z listy numer dynamiczny - wróci od samoczynnie.
Wszelkie kombinacje nie działają. Czy usunę go kiedy klient wyłaczony,
czy usuną go przed/po zrobieniu na kliencie dhcp -r - nic nie pomaga.
Zawsze pojawi się dynamiczny numer obok statycznego wpisu.

"Konwersja dynamicznego na statyczny" w RouterOS tez nie pomaga -
pojawia się nastepny, dynamiczny i znowu są dwa.

Jeśli za zablokuje - urządzenie nie dostanie ani dynamicznego ani
statycznego.

Ogólnie jak na to patrze to widzę, w swojej ignorancji, jakiś gruby bug
w RouterOS. Internety twierdzą, że w module dhcp są jakies poważne bugi,
nie załatane od 5 lat, z totalnym olaniem przez litwinów. Cieżko jednak
uwierzyć, że taki absurd jak w moim przypadku, byłby nie poprawiony.
Uniemożliwia mi to kompletnie pracę w mojej sieci.

Ktoś ma rozwiazanie zanim zaoram to dziadostwo i zainstaluje OpenWRT?

Przeklikałem wszystkie dostępne opcje w okolicy DHCP i nic nie
zadziałało. Przydziela idityczne podwójne adresy.

Cel: jak coś jest statyczne, to ma przydzielać tylko statyczne i koniec.
Jak każdy inny, znany mi, DHCP.

Chwilowo nie mam jak bawić się invitro. Ale wymyślę coś, aby było do
niego podpiętych mniej urządzeń, może bidulek sobie nie radzi z zalewem
zapytań :/
Piotr Lechowicz
2021-08-12 07:06:37 UTC
Post by heby
[...]
Weryfikowałeś konfigurację DHCP pod kątem adresów przypisanych do interfejsów?
Może masz pomieszaną konfigurację - częściowo z bridge, a częściowo z konkretnym interfejsem (ether2)?
heby
2021-08-12 08:09:37 UTC
Post by Piotr Lechowicz
Weryfikowałeś konfigurację DHCP pod kątem adresów przypisanych do interfejsów?
Tak, jest na 100% poprawna. Mogę zrobic z dynamicznego wpisu statyczny i
po chwili mam znowu dubla, losuje się nastepny wolny dynamiczny.
Post by Piotr Lechowicz
Może masz pomieszaną konfigurację - częściowo z bridge, a częściowo z
konkretnym interfejsem (ether2)?
Nie.

Ale spokojnie. W nocy znalazłem rozwiązanie przypadkiem, sniffując pakiety.

RouterOS pozwala podać ClientID. Byłem na tyle naiwny, ze go dopisałem
do static lease "tak na wszelki wypadek". Poprawny, taki jak hostname.
Problem: niektóre komputery (które dostawały 2 IP) wysyłały najpierw
zapytanie dhcp *bez* ClientID (dostając numer z puli dynamicznej), a po
chwili wysysłały z ClientID (dostając drugi, ze statycznej).
Inne komputery wysyłały tylko z ClientID (one działały na puli statycznej).
Inne komputery nie wysyłały wcale ClientID (dostawały zawsze z puli
dynamicznej). Mimo, że ich nazwa pojawiała się na liście po chwili - nie
wiem do końca jak to działa.
Innymi słowy: dla kilku OSów wspólczesnych (głównie ubuntu 20.x),
dopisanie *poprawnego* clientID powoduje zdublowanie IP.

Troche to działa nieintuicyjnie.
Krystek
2021-08-23 17:10:00 UTC
Post by heby
Cześć.
Taki problem. RouterOS 6.48.3 (najnowszy).
A tak z ciekawości to w jakim modelu routera Mikrotik takie przypadłości
występują?

K.
http://www.krystek.art.pl/
heby
2021-08-24 19:06:23 UTC
RB750GR3 HEX
GreDi
2021-08-30 15:17:44 UTC
Post by heby
Post by Krystek
A tak z ciekawości to w jakim modelu routera Mikrotik takie przypadłości
występują?
RB750GR3 HEX
W świecie Mikrotika, sprzęt jest tylko platformą z interfejsami
sieciowymi. Przy analogicznej konfiguracji i CCR1072, będzie się
zachowywał w taki sposób.

Pytanie powinno być o wersję RouterOS'a.
GreDi
heby
2021-08-30 16:34:39 UTC
Post by GreDi
Pytanie powinno być o wersję RouterOS'a.
Niemożliwe. Choćby dlatego że wersja RouterOSa padła w pierwszym zdaniu
pierwszego posta.