serwery DNS
Jacek Maciejewski
2022-11-05 14:24:31 UTC
Czy coś się od paru dni nie popieprzyło w systemie serwerów DNS, bo
przeglądarki mi mulą na wstępnym etapie ładowania strony? A Brave to
nawet pisze wprost że ma jakieś problemy z rozwiązywaniem adresów.
--
Jacek
I hate haters.
mirekc
2022-11-05 15:00:53 UTC
A nie da się ręcznie ustawić DNS Google albo Open DNS i sprawdzić?
Jacek Maciejewski
2022-11-05 15:17:53 UTC
Post by mirekc
Post by Jacek Maciejewski
[...]
No nie da :) Jestem w sieci lokalnej.
--
Jacek
I hate haters.
Jacek Maciejewski
2022-11-05 17:13:21 UTC
Post by mirekc
Post by Jacek Maciejewski
[...]

PS. Lokalny dostawca przydziela mi adresy, w tym DNS:
172.16.57.1
185.170.225.225
I niestety nic nie mogę tu zmienić.
--
Jacek
I hate haters.
heby
2022-11-05 17:20:30 UTC
Post by Jacek Maciejewski
172.16.57.1
185.170.225.225
I niestety nic nie mogę tu zmienić.
Nie możesz wymusić innego DNS we własnej konfiguracji systemu? Dostawca
blokuje?
Jacek Maciejewski
2022-11-05 18:16:24 UTC
Post by heby
Post by Jacek Maciejewski
172.16.57.1
185.170.225.225
I niestety nic nie mogę tu zmienić.
Nie możesz wymusić innego DNS we własnej konfiguracji systemu? Dostawca
blokuje?
Nie bardzo. Oprócz tego że jestem w dużej lokalnej sieci, mam u siebie
ruter umożliwiający mi wifi. Jest ustawiony na dynamicznie przydzielany
adres (w tym, jak sądzę również DNS). Edytować tego nie mogę. Rutera
pominąć i wpiąć swoje łącze bezpośrednio do karty sieciowej w kompie też
nie mogę bo jest kontrola MAC i musiałbym załatwiać zmianę tego MAC a
wolę z pewnych względów się nie przypominać u dostawcy :)
--
Jacek
I hate haters.
Jacek Maciejewski
2022-11-05 18:19:35 UTC
Post by heby
Post by Jacek Maciejewski
[...]
ruter (WL541G) umożliwiający mi wifi. Jest ustawiony na dynamicznie
I hate haters.
heby
2022-11-05 19:15:15 UTC
Post by Jacek Maciejewski
Post by heby
Nie możesz wymusić innego DNS we własnej konfiguracji systemu? Dostawca
blokuje?
Nie bardzo. Oprócz tego że jestem w dużej lokalnej sieci, mam u siebie
ruter (WL541G) umożliwiający mi wifi.
Mowa o kliencie końcowym - OSie. Możesz tam wymusić inny DNS, bez
znaczenia będzie co przydzieli Ci DHCP.
Jacek Maciejewski
2022-11-05 20:51:21 UTC
Post by heby
Mowa o kliencie końcowym - OSie. Możesz tam wymusić inny DNS, bez
znaczenia będzie co przydzieli Ci DHCP.
To podpowiedz jak to zrobić. W systemowym (Mint) graficznym podprogramie
do połączeń sieciowych nie da się wyedytować serwera DNS.
--
Jacek
I hate haters.
heby
Nie wiem jak to się robi w Mincie. Szukaj w /etc/resolv.conf.
PiteR
2022-11-06 00:06:25 UTC
Post by Jacek Maciejewski
Post by heby
[...]
nie jakoś tak?

rm -r /etc/resolv.conf
nano /etc/resolv.conf

nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4

https://support.nordvpn.com/Connectivity/Linux/1134945702/Change-your-DNS-servers-on-Linux.htm
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=321682
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=371120
--
Piter

poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
waszego czołgu.
Jacek Maciejewski
2022-11-06 07:47:32 UTC
Post by PiteR
Post by Jacek Maciejewski
Post by heby
[...]
W resolv.conf mam wpis:

nameserver 127.0.0.53
options edns0 trust-ad

który ma się nijak do adresów DNS jakie mam w oknie aplikacji do
połączeń sieciowych czyli:

172.16.57.1
185.170.225.225

Nie kumam tego :)
--
Jacek
I hate haters.
mirekc
2022-11-07 06:58:07 UTC
Post by Jacek Maciejewski
Post by PiteR
Post by Jacek Maciejewski
Post by heby
[...]
Skoro to Linux, może zapytać na linuxowym forum, np.
https://forum.linuxiarze.pl/ albo pl.comp.os.linux? Tam się teraz robi
różne „cuda” zależnie od dystrybucji (/etc/resolv.conf może być
ignorowany albo dynamicznie nadpisywany), a Minta akurat nie znam. W
każdym razie warto, bo na pewno da się zrobić.
mirekc
2022-11-07 07:47:51 UTC
[...]
Post by Jacek Maciejewski
To podpowiedz jak to zrobić. W systemowym (Mint) graficznym
podprogramie do połączeń sieciowych nie da się wyedytować serwera
DNS.
[...]

Tu jest instrukcja dla Minta:
https://support.opendns.com/hc/en-us/articles/228007167-Linux-Mint-Cinnamon
Dominik 'Rathann' Mierzejewski
2022-12-01 16:49:43 UTC
Date: Sun, 06 Nov 2022 08:47:32
From: Jacek Maciejewski
Post by Jacek Maciejewski
Post by PiteR
Post by Jacek Maciejewski
Post by heby
[...]
To wskazuje na aktywny systemd-resolved. Konfigurację robi się przez
resolvectl

Pozdrawiam,
Dominik
--
Fedora https://getfedora.org | RPM Fusion http://rpmfusion.org
There should be a science of discontent. People need hard times and